mtbSverige testar mountainbikes från Merida (2015)

mtbsverige_02mtbSverige testar mountainbikes från Merida
Vi fick möjlighet att åka till Göteborg för att testa Meridas 2015 års mountainbike modeller. Dagen började med en kort presentation av Media Sverige och deras cykelutbud. Efter presentation och lite kaffe fick vi hoppa upp på varsin mtb och drog ut till Backadalen i Hisings Backa. Med en höjdskillnad på ca 78 meter och slingriga stigar och en hel del tekniska partier fungerade Backadalen mer än väl som testområde.

Mtb´s som vi testade under dagen var:
Hardtail
MTB27, Big Seven 800, ca pris 15 999:-  (Mer info…)
MTB29, Big Nine XT-Edition, ca pris 14 999:- (Mer info…)
MTB29, Big Nine CF 6000, ca pris 26 999:-  (Mer info…)

Heldämpad
FULLD27, One-Twenty 800, ca pris 23 999:- (Mer info…)
FULLD29, Big Ninety-Nine CF 7000, ca pris 44 999:- (Mer info…)

Att beskriva de olika modellerna och vad som skiljer dem åt är svårt och beror mycket på vem som sitter på sadeln och vilken typ av cykling man är ute efter.

 Men det finns skillnader som skiljer de olika cyklarna åt och som har stor påverkan på hur man upplever dem. Det är främst ramens konstruktion, komponenterna, vikt, hjulstorlek och dämpning. De har sina för- och nackdelar beroende på underlag och typ av körning.

mtbsverige_0127,5” vs 29”
Hur stor skillnad är det egentligen mellan de olika hjulstorlekarna och hur märker du det som vanlig motionär?

Personligen gick jag från 26” till 29” och upplevde en stor skillnad. Skillnaden mellan  27,5” och 29” upplevde jag inte lika stor. 27,5” känns lite rappare, dock så sitter jag bättre på 29”.

Om du är ny och sugen på att köpa en mountainbike för första gången så kan det vara mycket svårt att veta vilken hjulstorlek man ska välja. Men även för oss som har cyklat ett tag kan det vara minst lika svårt. Det finns inget ”rätt” svar.  Jag tror att den stora skillnaden ligger i utövarens längd och vilken typ av cykling som man är ute efter. Om man ska generalisera  så tenderar 29” passa de som är längre än ca. 180 cm och uppåt.

Tittar vi på världscupen så dominerar 29:an kraftigt och faktum är att på nyförsäljningen så är 29″ helt överlägsen vad det gäller antalet sålda cyklar.

Bästa tipset jag kan ge är att testa de olika hjulstorlekarna och känn efter vilken som passar dig och din körstil bäst.

mtbsverige_03Carbon vs Aluminium
Ramens material är en ständig debattfråga. Vilket du ska välja är inte självklart. Tidigare var prisskillnaden en stor faktor men nu börjar cyklar med carbonram/kolfiberram komma ner i pris.

Aluminium är ett lätt och stark material. Nackdelarna kan vara att de upplevs som stumma, mer stötiga och vibrationerna fortplantas upp till kroppen. Det leder till sämre kontroll och mindre komfort, samt kan vara tröttande i längden.

Carbonramar är på stark frammarsch. Materialet blir billigare att framställa samtidigt som vi konsumenter blir mer uppmärksamma på dess fördelar. En ram i kolfiber blir väldigt vridstyv. Vilket innebär att din cykel blir kvick och svarar direkt. Nackdelen kan vara att om man som utövare gör något fel så straffas man direkt. En kolfiberram väger mindre än en aluminiumram och blir på så sätt enklare att hantera på en teknisk stig. Materialet är starkt pga av dess sammanflätade uppbyggnad.

Jag upplevde skillnad mellan cyklarna som störst när jag testade MTB29, Big Nine XT-Edition (kolfiberram) och MTB29, Big Nine CF 6000 (aluminiumram). MTB29, Big Nine CF 6000 gav en mer  ”mjukare” åktur medan MTB29, Big Nine XT-Edition med carbonram kändes kvickare och reagerade direkt på minsta rörelser.

mtbsverige_04Heldämpad vs hardtail
De frågor du ska ställa dig är, vilken sorts åkning, upplevelse och känsla som du är ute efter när du cyklar och det är där du hittar svaret.

De stora fördelarna med att ha heldämpad cykel blir väldigt uppenbar på en stötig stig med mycket stenar och rötter. Utan att vara speciellt teknisk kan du med lätthet cykla över stenar och rötter samt hålla en högre hastighet, samtidigt som det känns säkrare och mindre tröttsamt. Det kan även hjälpa dig som lätt får problem med din rygg när du cyklar, mycket utav stötarna tas istället upp av dämpningen.

Om det sedan är bättre att cykla med en heldämpad är väldigt personligt. En del upplever att det går snabbare, framför allt på ojämna stigar och utför. Andra tycker att känslan att använda kroppen som fjädring och den omedelbara reaktionen som en hardtail ger är att föredra.

Nackdelar med en heldämpad är att de är dyrare, kan upplevas som mer gungig och att de är långsammare än en hardtail.

Vissa utav dessa argument stämmer fortfarande, t ex att en heldämpad kostar mer. Det rör sig om fler komponenter vilket bidrar till att prislappen blir högre.  Dock så vill jag påstå att de andra argumenten inte riktigt stämmer.  Utvecklingen har gått framåt och många modeller har idag en väldigt avancerad dämpning. Bakdämparna och ramkonstruktionerna är så förfinade att du inte förlorar lika mycket kraft. Inte helt till 100% som med en hardtail men nästan lika bra.
En annan sak som man ska komma ihåg om man köper en heldämpad är att underhåll kostar mer. Fler komponenter = högre kostnad.

mtbsverige_05Mina tankar från dagen hos Merida
Meridas mountainbikes är bra, riktigt bra. De har ett bra cykelutbud där vi cykelkonsumenter kan hitta en mtb som passar våra olika syften oavsett om det är egenskaper, design eller plånboken som får styra. Jag blev lite ”blind” då jag testade deras High End cyklar, på dessa cyklar sitter det bra komponenter som höjer upplevelsen. Man får vad man betalar för.

Merida känns som ett spännande märke och de har en riktigt intressant historia om hur Merida började bygga mountainbikes. Där historien tar sin början i Norge och inte i Taiwan. Denna del av historien är inget som man kan läsa sig till utan kom fram under min dag med Merida. Synd då den är intressant och som jag tycker att de bör lyfta fram mer.

Sedan 2014 så är Merida ny partner till Vasaloppet och till 2015 släpper de en helt ny serie officiella vasaloppscyklar. 6 olika modeller har lanserats för att erbjuda en cykel till alla typer av vasaloppscyklister. Tillsammans med Vasaloppet har Merida tagit fram specifikationer och design som kommer vasaloppscyklisten till godo.

En annan stor nyhet inför 2015 är deras introduktion av juniorcykel ”24”. Med endast ett drev fram kommer cykeln att upplevas mer funktionell och flexibel vid användning av juniorer.

Att få en heldag och testa olika mountainbikes och storlekar var riktigt kul och mtbSverige vill rikta ett stort tack till alla er på Merida Sverige för möjligheten och en riktigt givande dag.

Mer information om Merida hittar ni på länken här…

5 Kommentarer

  1. Hej hej ! Det finns mått modeller förlängd och storlek på mtb på tillverkarens hemsida.
    Man kan gå efter dem som riktlinjer. Det finns s m l xl… sen hjul kan man ha 29 eller 27 . Längre brukar vilja ha större hjul och kortare
    mindre hjul….. Sen kan man mixa när man börja bli bättre.. typ som jag 190 cm scott scale 960 29 tums xl size på Mtb´n..
    Jag kan montera dit 27 och då få en kanske smidigare mtb i skogen! Men som sagt Scott har bra modeller för er som undrar.. Kika in på deras hemsida eller den tillverkares hemsda ni hittt cykel hos. Därefter åk in till närmsta butik kläm och känn och diskutera er fram vad som vore lämpligast för just eer längd och storlek på cykel.. Kan rekommendera Sportson , och sportson i jönköping är väldigt duktiga på just detta. Finns säkert flera andra som är minst lika duktiga… Så åk till butik prov cykla er modell och samtala med en säljare. Gör först en egen Background check hos tillverkan av mtb….. ut i skogen och njut =) Trevliga Hälsningar Patrik Mullsjö

  2. Hej Anders & Afterburner.
    Tack för era synpunkter.

    Som jag skriver i artikeln gällande Hjulstorlek,
    ”Det finns inget ”rätt” svar. Jag tror att den stora skillnaden ligger i utövarens längd och vilken typ av cykling som man är ute efter. Bästa tipset jag kan ge är att testa de olika hjulstorlekarna och känn efter vilken som passar dig och din körstil bäst.

    Min tanke med att beskriva hjulstorlek var att uppmärksamma köparen att testa de olika storlekarna innan man bestämmer sig för den det ena eller det andra. Precis som ni har påpekat så är det väldigt individuellt.
    /Dan

  3. 29 inget för personer under 180!!?? Jösses, du skämmer ut dig. Så alla (de flesta) tjejer borde köra 27.5 menar du? Så Sally Bigham 165 får ut mer av mindre hjul. Tycker du skall maila hennes team dina rekommendationer så de kan få sig ett skratt. Är själv 172 kille och skulle aldrig få för mig att byta till mindre hjul, även när det är tekniskt.

    • Vad baserar du ”tenderar passa de som är över 180” mycket tacksam om du kan länka till en studie eller enkät undersökning. Eller var detta något säljaren på Merida sa till dig?

      • Hej Anders, kan hålla med om ditt resonemang, skulle 27.5 inte passa de som är under 180 då? Och 26 skall de inte äns fundera på då :)…. Är själv 189 och klarat mig fint på 26″ de senaste 20 åren även om 29 känns skönare, Men det beror nog mer på att jag blivit bekväm av mig och håller mig till långlopps stigar. Tror man skall rikta in resonemang kring hjulstorlekar för typ av cykling och typ av cykel, inte längd. En 65.000 kr 29″ vs 15.000 kr 27.5, vilken är kvickast?

        Lär komma mer svar då artikeln nu är länkad =)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.